Årets solister 2023/24

Mathilda Bryngelsson

Mathilda Bryngelsson är en lyrisk mezzosopran från Göteborg. Våren -22 avslutade hon sina studier vid Malmö Opera Academy, en kombinerad operastudio/mastersprogram vid Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Innan dess studerade hon vid Operahögskolan i Stockholm.

Säsongen 21/22 medverkade Mathilda i flera produktioner vid Malmö Opera – både på turné och på operans stora scen. Under december 2021 gjorde Mathilda även rollen som Mutter i Hänsel und Gretel vid Kammeroper Schloss Rheinsberg i Tyskland.

Mathilda gjorde 2019 sin operadebut som Mercédès i Carmen med Lyriska Sällskapet i Gävleborg. Senare samma vår framträdde hon som Medoro i urpremiären av Ramström/Händel/Vivaldis Orlando med Unga på Operan på Confidencen i Stockholm. Under de senaste åren har Mathilda bland annat framfört roller som Cherubino och Marcellina i Le nozze di Figaro, La Frugola, La Suora Zelatrice ochLa Ciesca i Puccinis Il trittico och Konchakovna i Furst Igor.

Vid sidan om operan har Mathilda även en ordentlig erfarenhet som oratoriesolist, och har byggt upp en repertoar som sträcker sig från kändare verk såsom Mozarts Requiem till det ovanligare Luther in Worms av Meinardus. Under 2019 var hon till exempel altsolist i Mendelssohns Elias i der Berliner Philharmonie KMS med Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt.

Mathilda har mottagit ett stort antal stipendier och priser för sin sång. Några av dessa är Nationella Stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien 2019–2022, 1a pris i OVIS-rösten 2021 och inte minst Anders Walls Giresta-stipendium 2022.

Sommaren 2023 kommer Mathilda bland annat att göra både roll- och scendebut som Dido i Opera på Österbybruks uppsättning av Dido and Aeneas, och de kommande åren väntar ett antal operaproduktioner runtom i Skandinavien.”

Foto: Rickard Söderberg

Jonas Frid

Jonas Frid är en basbaryton med rötter i folkmusik, körsång och studentspex. Efter klassisk skolning vid Vadstenas folkhögskola har han etablerat sig som kyrkosångare i Linköping med omnejd. Han har utöver medverkan vid gudstjänster även medverkat som solist vid uppsättningar av bl.a. Membra Jesu nostri av Buxtehude, Then Svenska Messan av Roman, Requiem av Fauré och Johannespassioner av Bach och Chilcott. Egna konserter inkluderar blandade romanskonserter och även en komplett uppsättning av Andliga sånger av Dvořák. Jonas har också synts medverka på amatöroperascenen i Linköping som bl.a. Sarastro i Trollflöjten och Don Alfonso i Così fan tutte.

Foto: Mattias Pettersson

Mattias Gunnari

Mattias Gunnari är född i Strängnäs och numera bosatt i Stockholm.

I höst aktuell som solist i bl.a Rossinis Petite Messe Solenelle, Mozarts Requiem, Bachs H-mollmässa och Juloratorium.

Mattias har framträtt i en rad olika sammanhang, både som opera- och konsertsångare. Han framträtt vid bl.a Kungliga Operan som Prinsen i Snödrottningen, på Folkoperan som Flavio i Bellinis Norma. Han har också framträtt vid Eskilstuna Sommaropera, Dala-Floda Operafest, Läckö Slottsopera, Vadstena-Akademien, samt som konsertsolist i Berwaldhallen i verket Fynsk Forår av Carl Nielsen.

I de kyrkliga konsertsammanhangen har han sjungit de flesta standardverk, med viss tonvikt på Johann Sebastian Bachs musik.

Mattias har studerat vid Operahögskolan i Stockholm, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, samt vid Musikhögskolan i Örebro.

Mattias har belönats med en rad stipendier, bland annat från

Vänföreningen på Musik på Slottet (2016), Hans Dalborgs

Musikstipendium (2016) Kungliga Musikaliska

Akademien (2018) och Stockholms Wagnersällskaps Bayreuth-stipendium (2018).

Foto: Manfred Hanberg

Lucas Krüger

Lucas Krüger har efter Adolf Fredriks Musikklasser och Södra Latins
Gymnasiumsyrkesmusikerprogram studerat skådespeleri på Teaterhögskolan i
Stockholm 2014–2017. Krüger har varit engagerad vid Kulturhuset Stadsteatern,
Dramaten, Göteborgsoperan, Uppsala Stadsteater, Turteatern och Teater Tribunalen.
Krüger är sedan åtta års ålder anlitad som röstskådespelare i många produktioner för
bland annat Disney, Nickelodeon, Cartoon Network och SVT Barnkanalen.
Krüger var under många år nära barndomsvän med den jämnårige DJ:en Tim “Avicii” Bergling, fram tills det att han avslutade sitt liv i Oman i april 2018.

Foto: Marcus Thunberg Wessel

Frida Modén Treichl

Frida Modén Treichl, musikalartist, sångerska och låtskrivare som medverkat i några av de största musikalerna runt om i Sverige de senaste 15 åren. Hon har bland annat gjort Alison Bechdel i Fun Home och Hodel i Spelman på taket båda på Kulturhuset Stadsteater, Anita i West Side Story på GöteborgsOperan, Whatsername i American idiot på Cirkus i Stockholm, Sally Bowles i Cabaret på Malmö Stadsteater och Florence i Chess på Kristianstad Teater.

Våren 2022 belönades Frida med Annalisa Ericson Stipendiet för sin rolltolkning av Maria i Sound of Music på Malmö Opera. Frida är född och uppvuxen i Linköping. Som 11-åring gjorde hon sin scendebut som Åkersork på Östgötateatern, dit återvände hon 2004 i Oväder-ett slags musikal och 2020 som Alice i rockmusikalen Lizzie. 2009 erhöll Frida Linköpings stads Kulturstipendium.

Foto: Martin Paulsson

Kristine Nowlain

Sopranen Kristine Nowlain har en unik bredd i sitt konstnärskap: från operascenen till en stark kärlek till oratorier, kammarmusik, romanser, nyskriven musik och musik av kvinnor. Hon är född och uppvuxen i San Francisco, Kalifornien i en svensk-amerikansk familj och har pluggat sång i Los Angeles, Buenos Aires, Stockholm och Malmö. År 2012 tog hon en kandidat från Occidental College i Los Angeles med en B.A. i musik och minors i sociologi och latinamerikanskastudier. Hon tog sin kandidatexamen från Kungliga Musikhögskolan i juni 2018. I juni 2020 tog Kristine en master i musikdramatik från Malmö Opera Academy: ett samarbete mellan Malmö Opera och Musikhögskolan i Malmö. Sedan dess har hon frilansat som operasångare och konsertsångare med bl.a. Malmö Opera, Malmö Operaverkstan, Opera Hedeland, Nordic Opera och Nöjesteatern. Hon är ofta engagerad som sopransolist i oratorier och konserter, som t.ex Mendelssohns Elias på Berliner Philharmonie med Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Hon var solist med Malmö Operaorkester på Malmö Festivalen 2019 och på Gävle Symfoniorkesters julkonsert, 2019. Hösten 2022 medverkade hon i Min totala njutning, ett performanceverk av Lilith Studios i Malmö med text av Daniel Mårs och musik av Philip Gleisner. Verket valdes sedan ut till Scenkonst Biennalen 2023. År 2017 var hon en av 12 sångare i “the core-team” i Marina Abramovics veckolånga performanceverk The Cleaner på Moderna Museet i Stockholm.  Under hösten/vintern 2023 medverkar hon i Det Långa Seklet, en nyskriven opera av Andrea Tarrodi med Malmöbaserade frigruppen Freebird, samt familjeoperan Vinteryra på Malmö Opera.

Foto: Malin Kullberg

Renate Strahlhofer

Renate Strahlhofer är född och uppvuxen i Österrike utanför Wien och började sin musikaliska utbildning på piano. Efter ett av sina tidigare teaterbesök blev hon fascinerad av harpans varierade klang och estetiska form. Hon bestämde sig strax för att lära känna instrumentet närmare. 

2003 tog hon beslutet att satsa helt på klassisk musik och började sin solistutbildning i harpa på Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien. 2010 avslutade hon universitetet med magisterexamen och har varit yrkesverksam sedan dess som frilansande harpist i Österrike och i Sverige.

Harpan har fört henne till stora konsertsalar som bland annat Musikvereinssalen i Wien under dirigenten Pierre Boulez och Wiener Stadthalle med Placido Domingo. Hon medverkade som harpist i opera- och operettfestivaler, musikal- och cirkusproduktioner och symfoniorkesterkonserter på Raimundtheater, Bühne Baden, Operettfestival Bad Ischl, spelade med Webern Symphonieorchester och som solist med Camerata Medica i Liszt Konserthaus.

2015 flyttade Renate till Sverige för att fortsätta sin karriär där. Hon reser Sverige runt för att förtrolla sin publik med sitt mångsidiga instrument.

Genom sin omfattande repertoar skapar hon festlig stämning på bröllop och dop, glittrande klanger på julbord, elegant inramning på vernissager och fester, erbjuder tröst på begravningar och kompar kyrkokörer.

I Sverige samarbetar hon bland annat med Gävles Symfoniorkester, Linköpings Symfoniorkester och medverkar just nu som harpist på GöteborgsOperans aktuella produktioner.

Hon älskar variationen som detta instrument för med sig. Särskilt varmt om hjärtat ligger henne samarbetet med cellisten Anders Sjökvist. Med sitt kammarmusikprogram för harpa och cello lyfter hon fram harpans kvaliteter och för den närmare publiken i en lite mera intim miljö.

Daniel Thorell

Daniel Thorell (f.1997) är en av de unga svenska cellister som har utmärkt sig mest i sin generation.

Han har uppmärksammats för sitt tekniskt bländande och färgrika cellospel samt för sina själfulla och genomtänkta tolkningar.

Daniel kommer från Åkersberga utanför Stockholm och gjorde sin solistdebut redan vid 11 års ålder i Saint-Saëns cellokonsert nr 1 tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och två år senare var han solist med Kungliga Filharmonikerna vid Polarprisutdelningen i Stockholms Konserthus till Yo Yo Ma:s ära.

Därefter har han genom åren varit solist med Göteborgs Symfoniker, Philharmonishes Orchester Plauen Zwickau, Dalasinfoniettan, Kroatiska Radio-och TV-orkestern i Zagreb med flera orkestrar, i cellokonserter av Dvorak, Schumann, Saint-Saëns, Elgar samt i Tjajkovskijs Rokokovariationer.

Daniel har vunnit 1:a pris i inte mindre än 14 nationella och internationella solisttävlingar såsom exempelvis Polstjärnepriset, Premio Rovere d ́Oro, Öresunds Solist, Stockholm International Music Competition, American Protegé International Piano and Strings Competition, med flera.

Utöver det har han – i konkurrens med dagens yngre världselit – varit finalist och prisvinnare i prestigefyllda cellotävlingar som International Cello Competition Markneukirchen, Tyskland 2019 och Antonio Janigro International Cello Competition i Zagreb, Kroatien 2020.

Daniel var även 2.a-pristagare i Svenska Solistpriset 2022 där han gjorde en uppmärksammad tolkning av Dmitri Sjostakovitjs cellokonsert nr 1 tillsammans med Göteborgs Symfoniker.

Han har mottagit ett av Kungliga Musikaliska Akademiens mest betydande stipendier och därutöver har han även tilldelats Saltöstiftelsens Järnåker-stipendium, SWEA International ́s Stipendium inom Scenkonsterna, Anders Sandrew, bland många andra.

Säsongen 2019–2020 var Daniel också en av ett fåtal utvalda stipendiater från hela världen till Gautier Capuçons Classe d ́excellence de violoncelle vid Fondation Louis Vuitton i Paris.

Daniel har bedrivit högre musikstudier vid Kungliga Musikhögskolan Edsbergs slott för professor Torleif Thedéen och Jakob Koranyi och slutförde nyligen sina studier till solistdiplom vid Norges Musikhögskola för Torleif Thedéen.

Han bedriver en omfattande frilansverksamhet och anlitas frekvent som solist och kammarmusiker till festivaler och andra konsertsammanhang runt om i Europa.

Daniel är sedan 2019 även medlem i den prisbelönta unga stråkkvartetten Opus13.

Christina Varenius

Christina Varenius kommer ursprungligen från Borås, men är numera bosatt i Linköping. Hon har spelat i Linköpings Symfoniorkester sedan 2015.

Christina har konstnärlig masterexamen i musik med inriktning tvärflöjt, från musikhögskolan i Malmö 2013. Och innan dess bachelorexamen i utöving – klassisk tvärflöjt, från Norges Musikkhøgskole 2011, där hon också gick kurser i sång och komposition. 

Musik har varit en viktig beståndsdel i hela Christinas liv, hon har sjungit i kör sedan hon var två år och spelat tvärflöjt sedan hon var nio år. Men det var när Christina börjat spela i Hemvärnets musikkår i Borås, som intresset väcktes för att ägna livet åt att spela flöjt på heltid. Då följde ett par år på musiklinjen vid Ljungskile folkhögskola, samt värnplikt som musiker i Arméns Musikkår 2005, där hon också fick stipendium som bästa musiker. Sedan var det dags för 6 års musikerstudier på musikhögskolorna i Oslo och Malmö. 

Christina frilansar som flöjtist och har t.ex. spelat i orkestrarna på Östgötamusiken och Malmöoperan. Hon spelar även i Hemvärnets Musikkår Östergötland och är också flitigt anlitad flöjtist i Svenska kyrkan i Linköping och Boråstrakten. T.ex. medverkade hon vid TV-gudstjänsterna som sändes från Åkerbo församling under pandemin. Sedan 2022 undervisar hon också i tvärflöjt och sång på Kinda kulturskola. På senare tid har hon även ägnat allt mer tid åt komposition, framförallt med inriktning på körmusik.